vrijdag 1 mei 2009

Waarom bloggen??

Vandaag eens een wat langer ritje gefietst in de Versatille.
Tijdens het rijden heb ik onder anderen nagedacht of ik over deze rit een blog zou gaan schrijven of niet. Blijkbaar wel maar dat was lange tijd niet zeker. Ik vraag me namelijk af waarom ik (en anderen) een blog schrijven. Ik fiets omdat ik dat lekker vind, omdat ik op die manier genoeg beweging krijg zodat ik mijn bankzitten en tuinhangen kan verantwoorden en omdat ik hierdoor minder diesel verstook met mijn auto. Eigenlijk allemaal voor mezelf en niet voor anderen en dan toch deze blog....

Het bloggen over mijn ritjes naar school zou erg saai worden, ik rijd met oordopjes in dus ik hoor de mooie opmerkingen van mede weggebruikers niet. Ik fiets altijd dezelfde route, ook weinig inspirerends voor een ander aan. de route die ik vandaag heb gedaan is echter duidelijk anders. ik heb vandaag 107 km gefietst terwijl ik normaal maximaal 50 km op een dag fiets. op de Hurry heb ik wel vaker verder gefietst maar in de Versatille nog niet. Omdat ik deze zomer een klein rondje Nederland wil gaan maken zal ik ook met de Versatille wat grotere afstanden moeten trainen.

Vanmorgen ben ik om half tien vertrokken voor een ritje waarvan ik dacht dat het ongeveer 100 km zou gaan worden. Het eerste deel was richting Ommen. Het fietspad tussen Balkbrug en Witharen is pasgeleden opnieuw geasfalteerd. Heerlijk fietsen dus ik heb geen moment de teller onder de 36 km/h gehad. Waarom zijn er in Nederland niet alleen van dit soort fietspaden. In Ommen bij de Vecht even gestopt om wat te drinken. De eerste 24 km gingen met een gemiddelde van net geen 30 km/h, met dank aan het nieuwe fietspad.

Het tweede deel heb ik via Hardenberg naar Slagharen gefietst. Onderweg kwam ik een leuk fiestpad tegen. Met de Hurry was ik daar al eens overheen gegaan. Smal, kronkelend en zeer heuvelachtig. In het begin heb ik erg voorzichtig gereden maar na een paar minuten blijkt dat de V021 toch echt behoorlijk door de bocht te kunnen. Ik heb mijn eerste wieltje gelicht, spannend maar het ging allemaal goed. aan het einde van het fietspad kwam ik een tegenligger tegen. Hij was erg boos omdat hij de berm in moest. Volgens mij hoefde het niet hij deed het echt zelf. 

Rechtsaf een gewone weg op waar aan de kant een aantal auto's geparkeerd stonden. Hier kreeg ik de schrik van mijn leven. Iemand deed vlak voor ik de auto voorbij wilde het portier open, ik denk dat mijn banden een laagje rubber hebben achtergelaten zo scherp moest ik sturen.



In Slagharen even de sponsor van mijn volleybalteam met een bezoekje verblijdt. Heerlijk op het terras een colaatje en een broodje kaas. Veel bekijks van omstanders die de Versatille erg interessant vonden. De mooiste opmerking van vandaag was van een klein jongetje die de V021 "net een kinderwagen" vond. Ondertussen bleek dat Trailguru gestopt was met opnemen vanaf het punt van het bijna ongeluk. De gemiddelde snelheid was ondertussen gezakt naar 27,4 km/h in het bos heb ik de eerste meters nog geen 15 km/h gereden. in totaal stond de teller op 46,8 km.

Vanuit Slagharen ben ik via Noordscheschut en Stuifzand naar Pesse gereden. Bij Hollandseveld gaf de Iphone aan dat er nog maar 20% van de batterij over was. Ik heb toen trailguru, de GPS en de 3G uitgezet zodat ik in elk geval nog muziek kon luisteren. De volgende keer neem ik de USB kabel van de Iphone mee, die was ik vandaag vergeten.
Via Eursinge was het plan om over het Dwingelerveld naar Ruinen te rijden. Ik was echter al behoorlijk vermoeid en mijn hamstring begon op te spelen. Ik ben dus rechtstreeks naar Ruinen gereden. Op het dorpsplein in Ruinen heb ik nog even gepauzeerd. Ik had nog een krentenbol en een flesje Extran. Ondank het sportdrankje ging het niet echt snel meer. De teller kwam niet meer boven de 27/28 km/h eerder richting de 20. Maar na meer dan 80 km mag dat ook best.

Vanuit Ruinen ben ik via Echten naar Hoogeveen gefietst. In Hoogeveen heb ik een cadeautje voor onze nieuwe wereldburger Maren gekocht. Daarna een stukje zalm en een ijsje bij de beste IJssalon van Nederland, die had ik wel verdiend. Terug in Zuidwolde nog Asperges gekocht en toen snel naar huis. 

Omdat Trailguru een deel gemist heeft en ik hem halverwege heb uitgezet heb ik geprobeerd de route in google maps na te tekenen. wel grappig is dat Google vindt dat ik 93,1 km gefietst heb. mijn fietscomputer geeft echter 105,4 km aan, meer dan 10 km teveel dus. het gemiddelde is uiteindelijk 25,4 km/h en daar ben ik heel tevreden mee.

Volgende week weer een langer ritje en misschien weer een blog.

5 opmerkingen:

  1. Tja, waarom bloggen? Dat kan veel redenen hebben. Bijvoorbeeld:
    - handig online 'dagboek' waar je soms voor jezelf weer nuttige informatie uit kan halen na enige tijd (ik denk aan bandenslijtage, lekke banden, slechte of juist goede conditie, etc.)
    - gewoon van je afschrijven van sommige frustrerende zaken zoals openslaande portieren
    - misschien gewoon omdat iemand het leuk vindt
    - misschien om informatie te delen met anderen

    Maar niemand is verplicht te schrijven. Sommige mensen starten een blog maar eindigen hem ook al vrij vlot. Anderen houden er meerdere weblogs op na.

    Wat betreft Versatile 021. Je genoemde gemiddelde is niet slecht, kan wellicht beter maar dat is ook afhankelijk van de route en de berijder. Er zijn routes waarbij ik (zeker op die afstand) ook niet beter op de teller getoverd had.

    En ja, bochten kan je met de Versatile enorm strak nemen. Je moet de fiets alleen goed leren kennen. Wieltje lichten hoeft echt geen probleem te zijn. De Versatile laat zich, ondanks de agressieve besturing, toch zeer soepeltjes behandelen als je eenmaal een wieltje gelicht hebt. Maar je moet wel wat 'feeling' hebben voor z'n temperamentvolle stuurkarakter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. is vral leuk als je een "tochtje"maakt om je belevenissen te melden:P maargoed dat is ider zjn ding vind bijv herlijk om blogs te lezen van andere:P ,ag graga bijv die van Quemo lezen,

    gr marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt,
    Al die redenen om te bloggen zijn vandaag ook door mijn hoofd gegaan. Ik vind het leuk om over dit soort ritjes te bloggen en dat blijf ik ook doen. Over lekke banden enz. denk ik niet. Ik heb nu ongeveer 650 km op de teller staan en nog geen lekke band!!! toch gedaan.

    De feeling met de V021 wordt steeds beter. dat blijkt wel uit de noodstop incl. uitwijk manoeuvre.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De reden dat ik nĂ­et blog is dat bij mij het ligfietsen ook heel sterk met de techniek samenhangt en (ook het denkwerk hierover)een veel groter deel van m'n 'ligfietsleven' uitmaakt...Ik laat dan ook zelden 'n fiets in "orginele staat".
    Vandaag de Thys 222 van 'n gelagerd stuurdraaipunt voorzien maar dat hebben de nieuwere 222's standaard so who cares?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij bloggen omdat wij daar een gedeelte van onze identiteit aan ontlenen: als anderen het lezen, voelen wij ons goed of belangrijk. Wij zijn populair of juist niet - omgekeerde populariteit- en krijgen daar een gevoel bij. Je zou je af moeten vragen wat er gebeurt met jezelf als je niet meer zou bloggen: wat ga ik met die tijd doen die ik dan overhoud? Je zou een goed boek kunnen lezen, pakistaans leren, een schilderij maken, een follie bouwen ofzo. Maar als je wilt bloggen, nou vooruit, vooral doen toch?

    BeantwoordenVerwijderen