zaterdag 21 maart 2009

Geknutsel en tochtje naar Slagharen

De afgelopen weken heb ik niet veel gefietst. De auto trekt als ik weinig slaap. Gelukkig was het vandaag weer mooi weer. Vanochtend heb ik dus even aan de V021 geknutseld. Het alarm deed een beetje moeilijk en de de rechterzijkant sluit niet goed af.

Het alarm was een kwestie van los maken van stekker, weer aan elkaar vast maken en hup het werkte weer, heel bijzonder maar niet onaardig. En ik weet nu ook hoe de kabels in V021 lopen. De zijkant is minder makkelijk te repareren. De klem die de kap tegen de onderkant vastzet is gebroken. Ik heb dus net een mailtje gestuurd naar Tempelman of zij dat ook naar mij kunnen opsturen. Ik heb ook de banden nog even gecontroleerd, de banden heb k opgepompt tot 5 bar, vind ik lekkerder rijden. 

Als laatste heb ik de steun voor de Iphone bevestigd. Tot nu toe heb ik de Iphone gewoon op de bodem gelegd. Natuurlijk niet echt handig. Ik heb meteen vandaag Trailguru geprobeerd. Dat is een programmaatje dat een route aanmaakt uit de GPS gegevens, meteen een Googlemapje erbij:
Dit is dus de route die ik vandaag heb gereden.
Het programma geeft ook mooie statistieken:
http://www.trailguru.com/wiki/index.php/Track:50PP

We raar dat de gemiddelde snelheid van de GPS bijna een km per uur minder zijn dan die van de fiets computer. Die had toch echt een gemiddelde van 26,4 staan toen ik in Slagharen aankwam. 

Het is wel duidelijk dat de temperatuur veel met de snelheid doet. Ik was op de terugweg 1,3 km/h langzamer. In ieder geval weer lekker gefietst.

3 opmerkingen:

  1. Kap sluit niet goed? Tja, in ieder geval dat klemmetje vervangen (gebroken tijdens de val?)

    Daarna het afstellen:
    1) neem een imbusje bij de hand waarmee je de bouten kan losdraaien waarmee de metalen beugel van de kap aan het scharnier vast zit.

    2) Ga in de fiets zitten

    3) Sla de klep dicht

    4) Draai de 2 imbusbouten los

    5) Beweeg de horizontale metalen buis wat op en neer (een paar keer) zodat de kap zich weer netjes kan centreren (horizontaal gezien). Trek ook de achterkant van de kap stevig op de rolbeugel vast zodat de kap echt mooi aansluit op de fiets.

    6) Trek die metalen buis stevig omlaag zodat de voorkant van de kap netjes op de neus aansluit

    7) Draai de 2 imbusbouten weer stevig aan.

    De kap zou nu weer mooi moeten sluiten.
    Wat trouwens ook geen kwaad kan, is zo heel af-en-toe wat vaseline op de rubber rand smeren van de fiets zodat de kap wat gemakkelijker op z'n plaats glijdt.

    Wat betreft het alarm en de bedrading: mocht je vragen hebben, stuur ze even buiten je weblog om naar me toe omdat dat informatie is die alleen voor jou bedoeld is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohja, over dat gemiddelde.
    Hoe zit het met de rijsnelheid als je die vergelijkt tussen fietscomputer en GPS? Dat zou nagenoeg gelijk moeten zijn.

    Dat het gemiddelde afwijkt, kan verschillende oorzaken hebben maar grotendeels door de auto-start/stop. Die doet in ieder geval rare dingen met het gemiddelde.

    Maar ik had het ook dat m'n GPS een ander gemiddelde aangaf dan de fietscomputer terwijl de snelheid tijdens het rijden wel nagenoeg gelijk was (voor zover de fietscomputer het kan aangeven want die doet het per halve km/h)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en hoe gaat het met de verstalle daar? beetje lekker gereden met het lekkere weer???

    BeantwoordenVerwijderen