zaterdag 30 mei 2009

S.I.S.

Vandaag is het mij overkomen, ik heb het syndroom ook, S.I.S..

Ik had er al vaker over gelezen maar tot nu toe had ik soms een lichte neiging tot R.I.S maar dit was duidelijk sterker. Ik kon er gewoon niets aan doen, het overkwam me. Het was een leuk tochtje, een kilometer of 60. Het eindigde in Hoogeveen waar ik letterlijk door de zaterdagmarkt via de Hema, de SP-stand op de verkiezingsmarkt bij de groenteboer uitkwam. Op dat moment was er nog niets aan de hand, ik had nergens last van. Nog even naar 's lands grootste grootgrutter. Met een volle Versatille reed ik uiteindelijk terug naar Zuidwolde.

En toen gebeurde het.
Ik ging met een gangetje van ongeveer 35km/h over de hoogeveense weg, ik werd ingehaald door een scooter en ik kon het niet laten. Of het kwam door de wind in de rug, door de "Lala song" van Bob Sinclair op de iPhone of gewoon door de prachtige Spiderman kleuren van de scooter, ik moest hem inhalen. Gelukkig was het een jongentje van net 16 die al zijn geld aan het oppimpen van de lak had verspeeld en niet aan het opvoeren van de motor, veel harder dan 43 km/h ging hij niet. Toen ik hem voorbij ging ging het gelukkig een beetje naar beneden zodat het pijnlijke moment voor hem niet al te lang duurde. Pijnlijk werd het een paar honderd meter verder voor mij wel, mijn knieën begonnen te kraken, mijn hamstring vertoonde nieuwe haarscheurtjes, en mijn bovenbeenspieren verzuurden zo dat ik er de hele badkamer mee had kunnen ontkalken. Mijn hoofd wilde echter van geen ophouden weten. Wat veel goed maakte wat dat het mannetje achter mij dat verwoedde pogingen ondernam om toch harder te kunnen gaan. Plat op zijn scooter zat hij sacherijnig wind te vangen. Vlak voor Zuidwolde is een fietspad richting Veeningen, de scooterrijder haakte af en ging rechts. Gelukkig maar want na ruim 3 kilometer ruim 43 km/h was bij mij het beste er echt wel vanaf. Ik heb de afgelopen maanden nog niet zo lang zo hard gereden en al helemaal niet op het vlakke.

Al met al kan ik niets anders concluderen dan dat ik het heb: S.I.S. oftewel het "Scooter Inhaal Syndroom". Leuk is anders maar ik moet het er maar mee doen. Mijn bovenbenen vragen zich op dit moment nog steeds af of het de volgende keer niet anders kan.
De opmerking van de Mountainbiker in Zuidwolde maakte veel goed. "Jullie kwamen mij echt met een bloedgang voorbij, wat voor motor ligt er in dat ding?" Het gezicht van die man toen ik hem vertelde dat ik de enige motor ben, onvergetelijk.

Morgen maar even rustig een stukje uitfietsen, even de beenspieren in beweging houden.

4 opmerkingen:

  1. hey mark,

    doe je wel beetje kalm aan venje!! maar tja als last heb van de s.i.s is dat moeilijk i know!!!! maar je moet je knietjes niet naar de kloten rijden je heb er maar 2 .. wees er zuinig op!!!

    groet marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat voor moter erin ligt? 7 liter V2 (ofzo... die V2 zal wel kloppen, die 7 liter zal tussen de 6 en mogelijk zelfs 8 liggen).

    Heel vervelend inderdaad, die S.I.S.-aanvallen en aanverwanten.

    Zo mocht ik afgelopen week een acuut gevalletje G.I.S. ondervinden. Een Graafmachine Inhaal Syndroom. Maar veel gein viel er niet aan te beleven... hij reed maar 35. De grootste uitdaging was nog wel om het brede gevaarte voorbij te steken op een smalle weg.

    Maar ik sluit me aan bij Marcel: houd de knieën goed in de gaten. Verknallen betekent een forse tijd met ellende zitten.

    Maar ik begin de indruk te krijgen dat ook jij de Versatile nu aardig op gang begint te krijgen (zoals ik al aangegeven heb in het begin). Zeker nu het warmer wordt, gaan fietsen sneller rijden. Met de Versatile merkte ik dat duidelijk maar ook nu met de Quest.

    Ik garandeer je: in het najaar gaat het weer omlaag met het tempo. Laat je dan niet verleiden om dezelfde snelheid te proberen aan te houden als je in de zomermaanden doet. Dat gaat funest worden voor je knieën en je plezier.
    Accepteer de snelheid, geniet gewoon van het tempo waarop je dan lekker rijdt (en dat is nu dus een redelijk stuk sneller dan in de winter)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De snelheid is zeker hoger dan een paar weken geleden. Maar 40+ haal ik normaal alleen bergaf, ook nu.
    Het waaide behoorlijk en ik had de wind pal in de rug ander dan was hij me gewoon voorbij gereden. Mijn gemiddelden liggen echt nog lang niet in de buurt van de 30, 27-28 is meer gewoonte. Het gemiddelde van vandaag was maar 19,4. Ik heb dan ook een half uur stapvoets gereden door de hoofdstraat in hoogeveen.
    Na de zomer zal het wel weer minder worden. Ik hoef niet zo nodig sneller. Het belangrijkste is dat het lekker rijdt. Maar als er dan een scooter zo tergens langzaam voorbij komt kan ik me echt niet inhouden.

    Maak jullie geen zorgen over mijn knieen. Ze kraken wel eens een beetje maar ik heb het in mijn stukje een beetje overdreven. ;) Mijn hamstring baart mij wel een beetje zorgen. Die heb ik een week of vijf geleden gebleseerd en ik voel hem nog steeds.

    Ik hoop dat ik morgen geen scooters tegen kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb Marcel daarstraks naar zijn fiets zien rennen om hem met die van mij voor de fotolens te krijgen via de zelfontspanner: Dat om z'n fietskilometergemiddelde maar niet te veel te zien dalen...
    Hij kon m'n gedachten natuurlijk raden en moest er zelf ook wel om lachen (gelukkig).

    BeantwoordenVerwijderen