zaterdag 28 februari 2009

Rondritje met een 'korte' break

Omdat ik gister niet gefietst heb wilde ik vandaag lekker een rondje fietsen.
Via Hoogeveen langs Oostereind weer terug. In Hoogeveen kon ik bij de gezondheidswinkel nieuwe vitaminen kopen en even langs de T-mobile shop voor een houder voor de Iphone. In Oostereind kom ik een kleer in de week en eigenlijk wil ik dat ook op de fiets gaan doen, ik weet alleen niet hoe lang het fietsen is, dus mooi even uittesten.

Als eerste ben ik even bij de fietsenmaker in het dorp geweest voor een paar nieuwe binnebandjes. De extra binnenband die ik van Wilfred heb gekregen is al een paar keer geplakt. Het lijkt me dus handig om 2 extra binnenbandjes te hebben. Het stukje naar Hoogeveen heb ik omgereden, anders maak je helemaal geen kilometers. Dus via Hollandseveld. Meteen twee leke viaductjes waardoor het klimvermogen ook op de proef gesteld kon worden. Aangekomen bij Feier voor de vitaminen even een trainingsbroek aangetrokken en een jas. Ik fiets vandaag in een dunne loopbroek en een zweetshirt, bevalt prima.
Bij beide winkels was ik snel weer weg, dat kun je niet zeggen van het in en uitstappen bij de V021. Iedere keer werd ik aangesproken door een geintereseerde kijker. Wel leuk zeker als je de tijd hebt.

Op weg naar Oostereind via Pesse. de weg Pesse Oostereind (eigenlijk Ruinerwold) loop via Ruinen. Dus even Bij Geertje langs voor een bakje koffie, dat werd ietsje langer. Ze heeft een nieuw huis dat ik even moest zien en we hebben lekker een broodje gegeten. Helaas dus niet de omweg langs Oostereind. Het was al laat en ik moest ook nog boodschappen doen. Direct naar huis terug dus, alleen nog even naar de supermarkt. Ook daar herhaalde het verhaal zich met geintereseerde kijkers.

Nu thuis blijkt dat ik best redelijk door gefietst heb. Onderweg bleek al dat ik steeds dichter in de buurt van de 30 km/h kon blijven fietsen. Door de stukken in Hoogeveen, Ruinen en Zuidwolde blijft het gemiddelde onder de 25 maar het is toch niet slecht. De viaductjes gaan niet snel omhoog maar wel snel naar beneden, dat maakt voor het gemiddelde niet veel uit.

Uiteindelijk zijn de resultaten alsvolgt:
Totaal afstand: 61,3 km
gemiddelde snelheid: 24,1 km/h

PS:
De trapfrequentie meter stopte halverwege de dag?? Morgen maar eens kijken hoe dat in elkaar zit.

7 opmerkingen:

  1. hoe veel km heb je inmiddels met de versatile gereden?
    gr marcel,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit soort gemiddeldes en snelheden past beter bij de Versatile.

    Wacht maar tot het zomer wordt, de temperaturen hoger en het vet wat dunner. Dan zit je met een beetje mazzel niet tegen de 30 km/h kruissnelheid maar eerder richting de 34 km/h. Ik sluit niet uit dat jij harder kan rijden met V021 dan ik dat kon. We zijn nogal verschillend van formaat waarbij ik met m'n 1,79m aan het kortste eind trek. Ik ben dus benieuwd of V021 hogere gemiddeldes gaat halen dan ik. Een mooi gemiddelde vond ik de combinatie van de ritjes op 26 mei 2007. Toen heb ik een gemiddelde gereden van 28 km/h over 120 kilometer afstand. Daar moet jij overheen kunnen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kadansmeter doet het niet meer? Dat kan in eerste instantie 2 eenvoudige oorzaken hebben:

    1) de magneet op de linker crank is wat verschoven (met je voet ofzo) waardoor hij niet meer langs de magneetopnemer komt
    2) de schuifjes aan de achterkant van de voet van de fietscomputer zijn los

    Ik gok op punt 1, dan op punt 2. Eventueel zou ook oxidatie/slecht contact tussen fietscomputer en het voetje de oorzaak kunnen zijn (in dat geval de fietscomputer even eraf en er weer op draaien). Tot slot nog punt 4, maar daar zit je niet op te wachten: ergens een kabelbreuk.

    Ik zou controleren in de volgorde van de punten. Ik ga voor 1 zoals je dan wel begrijpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Punt 1 was direct het juiste punt.
    Dank Wilfred.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die gemiddelden lijken mij overiugens erg hoog.
    Ik weet niet waarom je denkt dat ik het zou halen...

    en 28 gemiddeld over 120 km dat kan ik waarschijnlijk alleen als ik met een groep mee kan rijden. Pff wat een snelheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch denk ik dat jij het moet kunnen. Je bent een stuk groter en zal vermoedelijk ook meer vermogen kunnen leveren.

    De gemiddeldes die je nu gereden hebt, zijn voor mij ook gemiddeldes op m'n woon-werk-route. Dat is 12 km enkele reis waarvan zo'n 4 km buiten de bebouwde kom, de overige 8 erbinnen.

    Die 28 km/h gemiddeld is dus grotere afstand maar wel enorm veel meer buiten de bebouwde kom, lekker doorjakkeren dus zonder last van verkeerslichten etc.

    M'n hoogste gemiddelde met de Versatile ligt overigens óók op m'n woon-werk-route en betreft meer dan 31 km/h gemiddeld maar dat was uitzonderlijk. Dat was een keer 's avonds van werk naar huis. 's Avonds rijd ik wel vaker veel beter dan overdag. Maar toen was het echt bruut: 32,7 km/h !! (23-4-2007) Alleen als echt alle omstandigheden gunstig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal vergeten: Anja is langs geweest met de spanbanden (dank). Ze heeft direct m'n Quest bewonderd.

    BeantwoordenVerwijderen