vrijdag 20 februari 2009

Ontspannen fietsen

Met een gerepareerd ego en een pijnlijke schouder ben ik vanmorgen weer in V021 gestapt. Ik had bedacht om het eerste deel van mijn woon-werk rit te gaan verkennen. Totaal zou ik dan op ongeveer 20 km komen, bijna mijn woon-werk rit enkele reis. Ik moest natuurlijk langs de 'bolle' weg helaas bleek de weg veel minder bol dan gedacht en de berm is op die plek verhard. Waarschijnlijk heb ik gister toch gewoon verkeerd gestuurd. :(

Het fietsen ging heerlijk. Ik kon eigenlijk de hele tijd niets anders doen dan fluiten omdat het zo leuk is. De weg naar de Wijk is goed te berijden. Het grootste deel is fietspad met betonplaten. De gemiddelde snelheid was op de eerste 10 km niet erg hoog ong, 18 km/h. Ik heb vooral op mijn kadans gelet. Ik begreep dat ik mijn kadans moet verhogen naar ongeveer 80/85. Mijn natuurlijke kadans is op dit moment tussen de 60 en 65.
Bij de Wijk ben ik over het viaduct gegaan richting Koekange. Nu begrijp ik ook waarom de lage versnellingen in de fiets zitten. Als je naar boven fietst merk je het wel dat de fiets 35 kilogram weegt. De terugweg langs het kanaal was echt geweldig. Heerlijk rechte weg dus even doortrekken. binnen de kortste keren zat ik op 35 km/h eigenlijk zonder echt moeite te doen. Onderweg nog even een fotootje gemaakt. Ik tikte steeds tegen de kuip met mijn rechter knie. Ik dacht dat mijn stoeltje toch nog iets naar achteren zou moeten. Tijdens het maken van de foto's kwam ik er achter dat dat niet nodig is. Ik kom niet tegen de kap maar tegen de USB aansluiting die er tegenaan geplakt zit. Een andere plek voor deze handige aansluiting is zo gevonden. Wilfred heeft alles met klittenband vastgezet en het is dus makkelijk verplaatsbaar.

Terug in het dorp heb ik nog even boodschappen gedaan, er kan inderdaad erg veel in de kuip van de fiets. Zo meteen maar eens nadenken over het afdakje voor de fiets.

Vandaag:
totaal afstand: 21,4 km
gemiddelde snelheid: 20,3 km/h

3 opmerkingen:

  1. Betonplaten rijden inderdaad heerlijk. Strak asfalt (liefst zonder slijtlaag) ligt helemaal aan top maar de betonplaten liggen daar niet ver achter.

    Wat betreft je kadans. 60/65 is je normale kadans? Goed, je had gezegd dat je niet snel rondtrapt maar dit had ik ook niet verwacht :-)
    Het gaat je nog aardig wat inspanning kosten (bewust erop letten) om een hogere kadans te krijgen. 80/85 is al een heel mooi streven volgens mij als je van 60/65 vandaan komt.
    Voor mij is 90/95 vrij gangbaar bij normaal doortrappen.

    Ik weet niet wat voor jou gangbare snelheden zijn met je Hurricane, maar volgens mij moet dat gemiddelde wel omhoog kunnen. Misschien is het wennen aan de (vast) iets andere houding dan op de Hurricane, misschien is het omdat je met name in bochten nog niet 'voluit' kan gaan en daar dus de nodige snelheid verliest.

    Mijn hoogste gemiddelde met de Versatile op de lange afstand (3 ritten van samen 110 kilometer) was 29,7 km/h. Maar dat was enorm veel stukken waar ik 'vol gas' kon gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn gemiddelde snelheid op de hurry was rond de 25-26 dus ik moet zeker veel sneller munnen. Maar het is nog fris en ik let op dit moment vooral op mijn kadans.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ken de omgeving daar niet, maar het licht er ook aan welke route je rijd qua gemid. smelhijd. rij je veel in dorpen noch steden met vel stoplichten of andere obstakels dan gaat je gemiddelde natuurlijk omlaag, maar op rechte lange wegen kan je lekker voluit gaan. maar met de bochten klopt ook wel toen ik net m'n eerste sunrider had, remde ik in het begin voor bochten die ik later gewoon "vol "nam, kwestie van wennen!!!

    ikkan gelukkig volgende week m'n nieuwe sunrider ophalen pfffff eindelijk weer droog rijden:P

    gr marcel,

    BeantwoordenVerwijderen