donderdag 19 februari 2009

De eerste rit, en....

Hij stond daarbuiten zo alleen in de natte sneeuw. Ik heb mijn broodjes gegeten, een paar fietssokken en een (herfst)fietsjasje aangedaan. Mijn fietsschoenen stonden al te wachten op de mat. Toen de schoenen eenmaal om mijn voeten zaten kon ik niet wachten om met de Versatile te gaan fietsen. Ik was alleen een beetje te haastig. Wat een herrie maakt dat alarm, ik was dus vergeten het alarm uit te zetten. Volledige paniek maakte zich van mij meester. Natuurlijk deed de afstandsbediening niet wat hij moest doen. Natuurlijk stonden er binnen de kortste keren buren op straat te lachen. Natuurlijk wist ik me geen raad. Maar daar was gelukkig de rustige Wilfred aan de telefoon. Die had het al wel vaker gehad, even met de afstandsbediening tegen de handpalm tikken. Ik kon werkelijk niet meer helder nadenken met zo'n piep in mijn oren. Uiteindelijk moest de afstandsbediening toch nog even open gemaakt, de batterij was gewoon aan het einde. Ik heb meteen een nieuwe gekocht. Wilfred nogmaals bedankt, ik weet niet eens of ik dat aan de telefoon wel gedaan heb.

Dan de fiets de weg op gezet en fietsen. Rustig aan zoals Wilfred en Gerrit mij op het hard gedrukt hebben. Ging prima, het sturen is wel even wennen, vooral het remmen is behoorlijk zwaarder dan ik gewend ben bij de Hurry. Bochtje 1, bochtje 2, bochtje 3 en daar kwam bochtje 4....
Dat was een vervelend bochtje want de weg is daar erg bol. Op een tweewieler heb je daar nauwelijks last van maar een driewieler voelt dan echt anders. Er kwam een auto van de tegengestelde richting dus ik moest behoorlijk dicht langs de rand van de weg. Ik had in mijn hoofd dat ik heel rustig moest rijden en dat ik heel rustig moest sturen. Dat laatste ging helaas niet goed. Binnen een nanoseconde lag ik op z'n kant. Helaas de rechterkant was het eerste wat door mij heen ging. Gelukkig was het een berm met zacht gras, wel erg nat.

Terwijl ik met een gekrenkt ego uit de Versatile probeerde te kruipen ging het bedrag voor de lak dat vanmorgen door Gerrit werd uitgesproken door mijn hoofd. Inwendig vloekend zette ik de V021 op drie wielen. Gelukkig viel de schade mee. Één behoorlijke kras, en veel modder op de rechter zijkant. Nogmaals dacht ik aan Wilfred zijn woorden en aan wat ik fout had gedaan. Ik kan me alleen maar bedenken dat ik in de berm ben geraakt en dat ik daardoor ben omgevallen. Gelukkig is het niet de eerste kras van V021, maar het is wel mijn eerste kras. Ik hoop niet dat ik hem elke rit een kras bezorg.

Terug in de fiets was het gevoel toch echt een beetje minder euforisch. Elke keer als de fiets een beetje schuin ging verkrampte ik, dacht ik dat ik weer om zou vallen. Drenten hebben de nare eigenschap om wegen rond te laten lopen. Snel een fietspad opgezocht dus, dat ging al een stuk beter. Mijn armen konden weer een beetje ontspannen. Ik kwam er achter dat ik het inderdaad met een dun jasje niet koud had maar dat een fietsbril geen overbodige luxe is evenals een muts. Die zal ik de volgende keer meenemen. Op de terugweg dwars door het dorp gereden, niet over die 'enge' bolle weg. Rustig over alle drempels, het ging helamaal niet slecht.

In totaal 12 km gefietst, met een gemiddelde van 16,3 topsnelheid was 25,4.

Het rijden op drie wielen heeft iets meer gewenning nodig als gedacht. Volgende week maar op tijd naar Meppel, dan kan het lekker rustig aan.

5 opmerkingen:

  1. zo ons mark meteen ontgroend!!! smooi!! in een velomobiel is het inderdaad ff anders sturen dan bij een drie wieler!! ik ben met m'n vorige sunrider ook goed op me kand gegaan dat gaat heel erg snel als je niet oppast.

    suc6 met je ritje naar meppel:P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit me even af te vragen wat er gebeurd is. Met 'scheef' rijden heb ik geen problemen gehad in de zin van dat ik om zou slaan. Om een idee te geven. Ik kon langs een stoeprand rijden (op de stoep rijdend) en dan eraf sturen waarbij ik 'langs' de stoeprand bleef rijden. De gemiddelde berm ligt toch meestal met minder hoogteverschil ten opzichte van het wegdek.

    Maar wat wel één en ander kan veranderen is het zwaartepunt. De fiets is behoorlijk anders ingesteld voor jou. Met dat de stoel verder naar achteren is geplaatst, is het zwaartepunt ook meer in die richting gegaan. Bij mij zat het zwaartepunt meer 'tussen' de voorwielen. Wellicht dat dat een oorzaak is geweest als je niet te bruut gestuurd hebt (wat overigens geen vreemde actie hoeft te zijn in het begin als je de fiets nog niet gewend bent)

    Jammer dat er een extra kras op zit. Ik weet wel, het is jouw eerste kras maar het is niet niet de eerste kras van de fiets.
    De eerste kras doet het meeste pijn weet ik uit ervaring te vertellen. Maarja, dat ego... naar ding inderdaad. Ik heb er ook al meer dan eens mee te maken gehad (meer met de Alleweder overigens, mijn eerste velomobiel)

    Over scheef liggend wegdek: Het is inderdaad enorm wennen met een driewieler als je tweewielers gewend bent. Wat kan schelen is:
    1) Op 'enkel' fietspad meer naar links te rijden (aan de wegzijde dus). Daar is het dorogaans vlakker.
    2) Bij 'dubbel' fietspad meer naar de middenstreep. Met dezelfde reden als bij punt 1 uiteraard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gevoel van scheef rijden was echt een ding in mijn hoofd. De fiets heeft geen moment anders gefietst. Doordat ik naar rechts was gevallen en de weg ook naar rechts schuin liep heeft zich dat in mijn hoofd gecombineerd.

    Het gespannen rijden komt ook doordat mijn schouder een behoorlijke tik heeft gekregen. Het is nu ook behoorlijk stijf.

    Gaat wel weer over, en dat ego zal ook wel weer groeien. Hopelijk niet teveel. ;)Toen ik eenmaal op het fietspad reed was het ook al snel weer goed. Alleen voor ik op dat fietspad ben moet ik over die 'bolle' weg. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.

    Voor nu oogjes dicht en snaveltjes toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik weet mijn eerste val ook nog met m'n gloednieuwe fiets... 'k Had 'm uit Leeuwarden opgehaald en was met de trein weer terug gegaan ('t was al laat). Ik stap uit de trein, wil wegrijden en bam daar lag ik. Anyway, 't hele verhaal kun je lezen op m'n blog.

    Ik lees dat je in Drenthe woont... ik zou zeggen, kijk eens op de site van de Huneliggers (zie het forum), daar maken ze vaak een zondag's tochtje, 'k ben benieuwd om de fiets van Wilfred terug te zien (afgelopen zondag heb ik hem voor het eerst), mooi kleurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zondags rijden is voor mij meestal geen optie.
    Mijn kinderen zijn van zondag tot woensdagochtend bij mij. Ze zijn nog een beetje te klein om mee te fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen